Kørekort til Kat. B

At erhverve et kørekort skal tages alvorligt, men der skal være plads til et smil.

Før du kan få kørekort til almindelig personbil, skal du som minimum have følgende undervisning:

• 29 lektioner i teori
  • 4 lektioner på manøvrebanen (Køreteknisk Anlæg) se Køreteknisk Anlæ
  • 16 lektioner i skolevognen på vej (Hvoraf 1 er i mørke)
  • 4 lektioner på glatbanen (Køreteknisk Anlæg) se Køreteknisk Anlæg
  • aflægge en teori- og praktisk prøve hos en motorsagkyndig fra Politiet.

Fra første dag, skal du gøre alt, for at møde op hver gang, da teoriundervisningen skal ske skematisk, hvilket vil sige at teori og praktisk kørsel hænger nøje sammen (lovbestemt).

Først får du teorien gennemgået i teorilokalet, og bagefter får du så afprøvet det i praksis i bilen. Du og jeg skriver begge under på lektionsplanen, som er min og din garanti for at du får den lovpligtige undervisning overfor den motorsagkyndige fra politiet.

Teoriundervisningen foregår med understøttelse af billeder af trafiksituationer og eksempler fra lokalområdet, hvilket gør forståelsen og indlæringen lettere for dig. I slutningen af teoriforløbet, får du en del ekstra teoriprøver, så du rigtig er forberedt til den endelige teoriprøve.

Du kommer i slutningen af forløbet til at køre til Aalborg. Storbyens trafik er noget anderledes end i Hjørring og min erfaring er at eleverne lærer meget af denne tur.

Teoriprøve

Teoriprøven er en afkrydsningsprøve, som består af 25 billeder, hvor alle billederne skal besvares med et "ja" eller "nej". Man må højest have fejl i 5 billeder for ikke at dumpe. Hvis man dumper, og har behov for lidt mere teoriundervisning, koster dette intet, man har jo betalt for teorien. Det eneste man skal betale, er et nyt prøvegebyr på 1170 kroner.

Hvem siger i øvrigt at teori er kedelig? Det er noget man ofte hører, men det er ikke mere kedeligt end underviseren gør det til. Jeg har ofte hørt det modsatte, nemlig at eleverne siger, at det bestemt ikke var så kedeligt som de havde hørt fra andre.

Køreprøve

Når man så har været det ovennævnte igennem, så skal man til køreprøve, som er den praktiske prøve. Prøven består af en mundtlig overhøring af de praktiske ting, som man skal vide om bilen. Det drejer sig om: bremserne, styretøj, lys, lygter, tegngivningsapparater og dæk. Bagefter skal man så køre en tur med den prøvesagkyndige, som så vil bedømme dine færdigheder i at køre bilen sikkert gennem trafikken. Prøven varer mellem 25 og 45 minutter, og foretages i min skolevogn, hvori du også har modtaget din undervisning, så du skal altså ikke til at lære en ny bil at kende.

Teorien holdes tirsdag og nogle gange tages der teoriprøver, efter aftale torsdag kl. 17:00 til 19:00 på Køreteknisk Anlæg Hjørring, adressen er

Vester hedevej 260, 9800 Hjørring.

Alle lektioner i bil er 45 min.